Op naar het noorden - Reisverslag uit Jodhpur, India van Sanne Vlerken - WaarBenJij.nu Op naar het noorden - Reisverslag uit Jodhpur, India van Sanne Vlerken - WaarBenJij.nu

Op naar het noorden

Door: Sanne en Mathijs

Blijf op de hoogte en volg Sanne

20 Februari 2014 | India, Jodhpur

20feb:
De trein die ons naar het noordelijke Jodhpur bracht was meer dan de helft goedkoper dan onze vorige slaaptrein en dat was helaas te merken. De bedjes als je ze al zo kan noemen waren kort en dun, geen gordijntjes en ook dekens waren nergens te bekennen. Daarnaast waren we de enige toeristen in de coupe en we fungeerden als een echte attractie. Sommige waren heel aardig en andere ronduit brutaal en onbeleefd. Zo spuugde mijn tegenover buurman constant uit het raam wat dan weer door mijn raam op mijn arm terecht kwam, bleef hij herhaaldelijk vragen hoeveel Mathijs verdient en vond hij het vreemd dat hij niet Mathijs z'n slippers, telefoon en mp3 speler mocht gebruiken. Bij alles wat hij zei of vroeg kwam een enorme hoeveelheid energie naar boven om de spullen en mogelijkheden die wij hebben en hij niet. Ter plekke besloot Mathijs dat we onze laatste weken in India in een hogere klas zouden gaan reizen. Ongelijk kon ik hem eigenlijk niet geven...
21 feb:
Jodhpur de blauwe stad en daar is geen woord van gelogen. Zelfs binnen ons lieflijke guesthouse is alles blauw. Het voelt meteen een beetje alsof je een prinses in een sprookje bent. Wat een soort van wordt bevestigd als je door de smalle straatjes loopt en werkelijk iedereen (ja nog meer dan in Mumbai) met je op de foto wil. De straatjes worden grotendeels in beslag genomen door ezels, geiten en uiteraard ook koeien die soms echt niet aan de kant willen! Heel trots waren we dan ook toen we via deze straatjes op eigen kracht het indrukwekkende fort bereikt hadden. Het prachtige fort werd nog tot 1965 bestuurd door een rijke maharadja tot de stad Jaipur de macht kreeg om over de hele stad Rajastan te regeren. Boven op het fort heb je een prachtig uitzicht over deze magische en romantische stad. Binnen het enorme fort bevindt zich een paleis met reusachtige kamers met veel goud en glas en lood in wel tientallen kleuren! Ik voelde me echt een beetje Jasmine en Mathijs was dan uiteraard Alladin..